Press "Enter" to skip to content

Wybór silnika zaburtowego

fot. szopeneria.pl

Wybór silnika zaburtowego to jedna z bardziej istotnych kwestii, jaką należy podjąć, kompletując łódź przed rejsem. Silnik musi być przede wszystkim dopasowany do modelu łodzi oraz charakteryzować się wysoką niezawodnością. Dlatego postanowiliśmy stworzyć krótką charakterystykę silników zaburtowych. Dokonamy podziału silników oraz skupimy się na elementach, na które warto zwrócić szczególną uwagę.

Co to jest silnik zaburtowy?

Za definicją silnika zaburtowego kryje się lekka jednostka napędowa, która jest montowana na tzw. pawęży lub w studzience kokpitowej. Najczęściej jest to motor dwu lub czterosuwowy z zapłonem iskrowym (benzyna). Jego cechy charakterystyczne to prosty montaż, dobra manewrowość oraz łatwość obsługi. Ze względu na swoją moc silnik zaburtowy posiada rozruch ręczny lub elektryczny. Ten typ jednostki jest bardzo narażony na uszkodzenia mechaniczne.

Silnik spalinowy czy elektryczny?

Decydując się na zakup silnika do łodzi, możemy dokonać wyboru między jednostką elektryczną a spalinową. Atutem silnika elektrycznego jest niska waga, konkurencyjna cena oraz bardziej ekologiczna specyfikacja. Silnik elektryczny pracuje prawie bezgłośnie. Jego montaż jest relatywnie prosty. Obsługa silnika elektrycznego nie wymaga serwisu olejowego oraz chłodzenia. Z drugiej strony, posiadając silnik elektryczny, musimy liczyć się z koniecznością częstego ładowania akumulatora. Akumulator o mocy 100 Ah może pracować przez 2-3 godziny. Po tym czasie czeka nas 20-godzinne ładowanie. Do głównych mankamentów silnika elektrycznego należy jego relatywnie niska moc. W związku z tym sprawdzi się wyłącznie w przypadku łodzi o niewielkiej wadze. W jednostkach powyżej 2 ton może być wykorzystywany jako silnik pomocniczy.

Wybierając silniki do łodzi, możemy postawić na jednostkę spalinową. Silnik spalinowy cechuje się niskim zużyciem paliwa, prostą konserwacją i tanim serwisem. Najczęściej wybieraną jednostką jest silnik czterosuwowy, który gwarantuje płynność działania. Co ciekawe bardziej wydajne są silniki dwusuwowe. Niestety ich duża moc wiąże się z głośniejszą pracą oraz generowaniem dużej ilości spalin. Obecnie producenci silników oferują wyłącznie jednostki czterosuwowe.

Jaką moc silnika wybrać?

Wybierając moc silnika, warto zdecydować się na model, który będzie miał wyższą pojemność w stosunku do masy łodzi. Większa moc jednostki napędowej okaże się bezcenna w przypadku gorszych warunków pogodowych. Oczywiście zakup mocniejszej jednostki wiąże się w wyższym spalaniem. Aby zredukować koszty paliwa, warto pływać na niższych obrotach. Moc silnika należy dobierać, kierując się wielkością łodzi. W niewielkich jednostkach wystarczający może się okazać silnik o mocy 4-8 KM. Zapewni on bezproblemowe poruszanie się podczas manewrów portowych oraz w warunkach bezwietrznych.

Jednostka napędowa jest jednym z najważniejszych elementów łodzi. Dlatego przed jej wyborem warto zapoznać się z pełną ofertą oferowanych rozwiązań. Odwiedzając stronę szopeneria.pl, znajdziecie duży wybór silników do jachtów i łodzi oraz bogaty asortyment akcesoriów. To pozwoli Wam dokonać przemyślanego i trafnego wyboru.

Be First to Comment

    Dodaj komentarz