Press "Enter" to skip to content

Jak wykorzystać piramidę żywieniową do zbudowania zdrowej diety?

Zdrowa dieta wcale nie musi być niesmaczna, a nowe nawyki żywieniowe mogą przynieść sporo dodatkowej energii oraz chęci do działania. Wiele w ostatnim czasie mówi się o tworzeniu jadłospisów w oparciu o piramidy żywieniowe. Dlatego też w dzisiejszym artykule postaramy się wytłumaczyć, czym piramida jest i jak ją wykorzystać dla zdrowia i dobrej kondycji wszystkich domowników.

Czym jest piramida żywieniowa?

Mówiąc najprościej, piramida żywieniowa to rodzaj graficznej podpowiedzi dla wszystkich tych, którzy chcą się zdrowo odżywiać, ale nie do końca wiedzą, jak wprowadzić to w życie.

Na jednej ilustracji znajdują się bowiem wszystkie informacje oraz zalecenia od specjalistów w zakresie dietetyki, co powinno się znaleźć w naszej diecie oraz z czego zdecydowanie trzeba zrezygnować podczas budowania codziennego jadłospisu dla siebie i rodziny.

Nie zapominajmy, że w przypadku osób dorosłych, starszych i dzieci, a także ludzi cierpiących z powodu wielu chorób (np. cukrzycy) proporcje poszczególnych składników mogą się nieco różnić. Należy to uwzględniać w przygotowywaniu posiłków, aby zapewnić optymalne pożywienie dla rozwoju i dobrej kondycji każdego członka rodziny.

W każdym kraju za publikację piramidy żywieniowej odpowiada specjalna instytucja. W Polsce jest to warszawski Instytut Żywności i Żywienia.

Pamiętajmy, że do piramidy oprócz produktów spożywczych włącza się także inne elementy, ściśle powiązane ze zdrowym trybem życia. Pojawiają się w niej zatem zalecenia związane z odpowiednią formą i ilością aktywności fizycznej dla poszczególnych grup wiekowych.

Jak czytać piramidę? Jej podstawę stanowią produkty, których powinniśmy spożywać najwięcej, tworząc z nich bazę każdego posiłku. Im wyżej wspinamy się po kolejnych szczeblach, tym mniejsze ilości składników powinniśmy wprowadzać do naszych posiłków. Nie zapominajmy jednak o tym, że każdy z nich jest ważny i ma znaczenie dla utrzymania odpowiedniej kondycji.

Co znajduje się w piramidzie żywieniowej? Co powinniśmy jeść?

Podstawę piramidy żywieniowej stanowi aktywność fizyczna, która powinna nam towarzyszyć każdego dnia. Nie muszą to być intensywne godziny spędzane na siłowni – wystarczy długi spacer, jazda na rowerze, nornic walking lub granie w piłkę z dziećmi. Ważne jest, aby być aktywnym każdego dnia – wpływa to korzystnie na ogólne samopoczucie, kondycję fizyczną oraz dotlenienie organizmu.

Kolejne szczeble piramidy wypełniają już produkty spożywcze. Najważniejszym z nich, który powinien zajmować połowę każdego posiłku, są warzywa i owoce – najlepiej z ekologicznych i sprawdzonych upraw. Specjaliści apelują, żeby zjadać je przynajmniej 4-5 razy dziennie, wprowadzając w różnej formie do naszych posiłków. Możemy bowiem zjadać sałatki, sięgać po soki lub koktajle, a także wykorzystywać warzywa do przyrządzania pysznych i zdrowych kanapek.

Drugą kategorię żywności stanowią produkty zbożowe, z których wcale nie trzeba rezygnować, wbrew częstej opinii. Należy jednak wybierać je mądrze, rezygnując z białego pieczywa na rzecz chleba i bułek pełnoziarnistych z dodatkami nasion – są bogatym źródłem błonnika oraz wielu złożonych węglowodanów, niezbędnych do poprawnego funkcjonowania organizmu.

W zdrowej diecie musi być miejsce dla produktów mlecznych. Warto wprowadzać zróżnicowane, chude produkty, jak twarogi, jogurty naturalne oraz kefiry.

Nie zapominajmy też o mięsie – czyli naturalnym źródle białka, minerałów i witamin. Powinniśmy jednak wybierać chude odmiany. Warto także regularnie jeść ryby oraz jajka.

Na samym szczycie piramidy znajdują się tłuszcze. Zdecydowanie powinniśmy ograniczać spożycie w tym przypadku produktów pochodzenia zwierzęcego na rzecz tłuszczów roślinnych. Sięgajmy po olej z oliwek lub pestek winogron oraz regularnie jedzmy orzechy – źródło cennych kwasów tłuszczowych oraz witamin.

Zdrowa dieta to zbalansowana dieta

W piramidzie nie znalazły się cukry proste. Nie są one bowiem zbyt wartościowe dla naszego zdrowia, a często znajdują się w produktach mocno przetworzonych, na przykład białym, słodkim pieczywie lub słodyczach.

Nie oznacza to oczywiście, że nie możemy jeść słodkich dań. Warto jednak cukierki i ciastka zastąpić owocami (świeżymi i suszonymi) lub częściej sięgać po rozmaite nasiona i orzechy.

Odpowiednie dobranie ilości składników odżywczych i zbudowanie na ich podstawie jadłospisu to klucz do zdrowej i wartościowej diety, która pomaga utrzymać optymalną kondycję, zwiększyć ilość energii oraz chęć do działania. Tak przygotowane posiłki pomagają sprawnie zrzucać zbędne kilogramy, dzięki czemu odchudzanie jest zdecydowanie skuteczniejsze.

Piramida żywieniowa staje się zatem rodzajem instrukcji obsługi organizmu, którą warto stosować każdego dnia, żeby ewidentnie poprawiać komfort życia.

***

Chcesz się odżywiać pysznie i zdrowo? Odwiedź SklepAgnex.pl i dowiedz się, co jeść, żeby zachować optymalna kondycję na długie lata.

Be First to Comment

    Dodaj komentarz